Chomsky: The Rojava Revolution is a miracle that the world must see

Chomsky: The Rojava Revolution is a miracle that the world must see

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Noam Chomsky said that Rojava is going through a difficult process and that it is a miracle that it has survived until now.

Noam Chomsky delivered the inaugural Rojava Freedom Lecture organised by the Department of Social Sciences of the Rojava University. “The main problem – Chomsky said – is how the attacks carried out by the Turkish state with the approval of the USA can be stopped. On the other hand, it is important to see what will arise against the approaches of the Damascus government. All in all, it is a miracle that Rojava has survived until now. We understand from experience that international support is possible.”

As for the new US administration, Chomsky said that in fact Biden won’t be much different from the previous administration, although, he added: “I don’t think Biden will be as brutal as Trump. I don’t think he would approve of the killing of Kurds like Trump did. The important thing is what the civil society does, the support that can be built within the civil society and the people, because this is what would influence the policies of the new administration.”

Chomsky added: “If there is no pressure from the people, the US will continue to protect the same system. Biden may be different from Trump. But one should not expect too much. That’s why everyone should put pressure on Biden.”

Making recommendations to the Rojava administration, Chomsky said: “The first thing to do is to guarantee women’s rights. South Africa has been successful with the steps taken in this regard. This is your only hope. North and East Syria is a great asset. The value of the Rojava revolution should be seen all over the world. You will achieve your goals with the support of the people.”

 

Noam Chomksy opens Rojava University Freedom Lectures

Source: ANF. https://anfenglish.com/culture/noam-chomsky-49368


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Quando sento parlare di Occidente, non so che cosa si voglia dire. Cosa intendiamo? Le famose “radici” greche come dicono alcuni? O le “radici” cristiano-giudaiche, ma quanta ipocrisia in quel trattino, e poi quale Cristianesimo? Ha marcato di più la Controriforma cattolica a sud, o a nord l’Europa protestante? E dove finisce l’Europa a est? E fin dove si espande a ovest? Quasi tutti sono d’accordo nel dire, con Fernand Braudel, che il grande prolungamento a ovest è il continente americano. Ma poi, proseguendo ancora verso Occidente, attraverso l’Oceano Pacifico, arriviamo al Giappone. La terra è rotonda. I nomi valgono per quel che valgono, sono definizioni di comodo, ma non darei loro un valore di essenza. Quando si parla di “radici”, perché non pensare, poniamo, anche alle radici vichinghe, dato che anche i vichinghi hanno avuto la loro storia? E se guardiamo alle tre grandi religioni monoteistiche, l’Islam non è stato talora il nostro “Occidente” (ricordando, per altro, che Maghreb significa appunto occidente)? Pensiamo al grande esperimento di El Andalus, un progetto di coesistenza che certo non era tolleranza in senso stretto, ma ha comunque visto fiorire insieme in modo pacifico tre civiltà: quella islamica, quella cristiana e quella ebraica. Basta andare a Cordoba per ritrovare tracce di questo progetto che poi la Spagna – dalla Riconquista dei re cattolici a Franco – ha fatto di tutto per cancellare. Occupandomi di scienza, vorrei citare una frase del grande fisico Freeman Dyson: “ Non esiste un visione scientifica unica come non esiste un visione poetica unica. La scienza è un mosaico di visioni parziali e conflittuali. In tutte queste visioni c’è però un elemento comune: la ribellione contro le restrizioni imposte dalla cultura localmente dominante Occidentale o Orientale che sia. La visione della scienza non è specificatamente occidentale. Non più occidentale quanto possa essere araba o indiana o giapponese o cinese.” Una cosa simile ha detto Amartya Sen a proposito della democrazia.

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